Jumaat, 6 September 2013

Cegah Lebih Baik dari Merawat Athma (Asma)

Assalamualaikum...


Hai, apa khabar semua pengunjung setia Amni~Haziq...hari ini saya nak berkongsi pasal asma ataupun penyakit lelah...kalau org dulu2 pantang anak2 kecik main dgn kucing, nanti mesti diorang akan cakap "jgn main dgn kucing nnt lelah". ye, ada betulnya, sebab bulu kucing tu sesuatu yg berhabuk dan tak berapa elok utk kesihatan terutamanya budak2 kecik.

Asma ni bermula dgn batuk2 biasa, kadang2 ibu bapa terlepas pandang dan mungkin ambil ringan masalah batuk ni. sebenarnya batuk2 kecil yg berkahak ni la petanda yg anak kita akan mendapat asma.

ni saya amik petikan artikel dari sumber utusan, Dr Amir Mohd Nor, dari Hosp Perubatan Pantai.

Secara klasiknya, asma menyebabkan kanak-kanak akan mengalami batuk berterusan, nafas berbunyi dan semput. Biasanya batuk yang dialami kanak-kanak itu adalah basah dan berkahak.
Bagaimanapun, terdapat sebahagian daripada kanak-kanak yang tidak mempunyai tanda-tanda klasik tersebut.
”Ini akan menyukarkan diagnosis dan kebanyakan kanak-kanak ini akan mengalami batuk berterusan yang tidak baik walaupun sudah makan pelbagai jenis ubat.
“Sekira ada juga simptom alahan seperti ruam, resdung atau selesema awal pagi, ia lebih meninggikan lagi kemungkinan asma atau lelah.
”Kanak-kanak yang mempunyai masalah asma senang mengalami jangkitan kuman pada paru-parunya,” terangnya.
Disebabkan asma selalu dicetuskan selepas demam selesema biasa, ini menyebabkan kadar kemasukan hospital lebih tinggi di kalangan kanak-kanak menghidap penyakit tersebut.

Ada juga faktor2 lain yg boleh menyumbang kpd asma, jom baca jom:

Bagaimanapun, terdapat faktor lain yang boleh mencetuskan simptom lelah seperti habuk atau hama habuk, asap rokok, buah-buahan dan sebagainya.
Tegasnya, walaupun perkara yang menyebabkan asma itu berbeza dari seorang ke seorang tetapi secara umumnya apa yang dinyatakan di atas ialah punca utama.
Ditanya mengenai rawatan asma, Dr. Amir Mohd. Nor berkata, tiada rawatan khusus bagi menyembuhkan asma.
”Ubat yang dimakan kanak-kanak menghidap asma hanya untuk mengawal simptom itu tetapi tidak menyembuhkan seseorang itu daripada masalah asma,” katanya.
”Ada dua kategori ubat ketika memberi rawatan kepada kanak-kanak menghidap asma iaitu ubat-ubatan yang mencegah kanak-kanak daripada serangan asma dan ubat-ubatan yang mengurangkan simptom asma ,” akuinya.
Bagaimanapun Dr. Amir menegaskan apabila kanak-kanak sering mendapat simptom asma, mereka perlu mengambil ubat yang boleh mencegah simptom daripada berulang.
Sebagai ibu saya pun dah alami situasi sama mcmni, anak saya yg sulung, Haziq dapat asma, saya pun faham perasaan ibu2 semua. Kesian bila tengok anak kita struggle utk bernafas. salurannya sempit dipenuhi dgn lendir. kalau saya, saya akan sedut keluar lendir2/kahak2 tu dulu (doktor yg buat) then bagi suppliment untuk mencegah asma dr berulang, alhamdulillah, Haziq bebas Asma..syukur, dgn Izin Allah. 

Gambar Kanan menunjukkan saluran yg tersembat dgn lendir yg membuatkan anak kita sukar bernafas.

Asma ni berkaitan dgn pernafasan, berkaitan dgn nyawa anak kita, kalau kita sbg ibu bapa ambil mudah penyakit ni, memang anda dalam kategori tak berapa nak kisah keselamatan anak2. Lagi satu sebagai ibu bapa nak ke kita tgk anak kita bergantung kpd ubat untuk sembuh dari asma. ubat mengandungi dadah ye ibu2 sekalian, kalau kita boleh elakkan, elakkan la. kalau saya, saya pilih supplement.
ni pulak petikan dari majalah RAPI AUGUST 2012:


Kanak-kanak lebih peka terhadap kesan ubat-ubatan berbanding orang dewasa disebabkan fungsi organ yang masih berkembang dan belum matang sepenuhnya. Meskipun ada ubat-ubatan tertentu amat berkesan mengubati sesuatu jenis penyakit pada orang dewasa. 

Berdasarakan laporan yang telah diterima, antara kesan buruk yang berlaku akibat pengambilan ubat batuk dan selsema adalah sawan, peningkatan kadar denyutan jantung menurunkan paras kesedaran dan kematian mengejut.

Penggunaan ubat Batuk (cough and cold) untuk kanak-kanak bawah umur 2 tahun: adalah tidak digalakan kerana berisiko mendapat kesan buruk yang serius hingga boleh menyebabkan kematian.


---------------------------------------------------------------------

Kalau nak tau ini la set Asma yg saya bagi utk Haziq. 

Kalau ibu2 pun nak anak BEBAS dari gangguan Asma, nak pilih SEMULAJADI dari pilih BAHAN KIMIA atau DADAH, ibu2 patut CUBA set ni, kalau nak tahu dewasa pun boleh ambil tp DOS nya adalah berbeza.



Berminat? sms 012-6618052.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

asslmkum pn saya nk Tanya omega guard bolh diberikn utk kanak2 umur 2 thn..

nur amni berkata...

Boleh puan..

nur amni berkata...

Boleh puan..

Tanpa Nama berkata...

BPA harga

Mardiah Diana berkata...

salam singgah jalan2 di sini..terima kasih sudi singgah blog diana...

LYAfrina berkata...

tq for sharing..ank sy mmg ade astma jugak