Sabtu, 8 Jun 2013

Kenapa Perlu Ambil Supplement????

Assalamualaikum...

hari ni macam nak bagi lecture, tapi tak sesuai plak rasanya sebabnya Rahmah bukannya nutritionist, bukannya doktor pun kannn??? Rahmah ni sama je cam org lain cuma Rahmah sangat yakin dengan Shaklee, tu je..Yakin dengan kekuasaan Allah yg telah temukan Rahmah dengan supplement yg baik, semulajadi dan berkesan...alhamdulillah,kita merancang Allah penentu segalanya..Kita cuma berusaha..

okla ni sedikit perkongsian Rahmah tentang mengapa kita perlukan supplement????


Sebab 1: Kekurangan nutrient di dlm makanan kita. Kita sebenarnya tidak dapat semua nutrien2 penting dan asas di dalam makanan itu sendiri. Ya, sebenarnya ia satu fakta yg kita tidak boleh pertikaikan bahawa makanan adalah sumber utama nutrient yg diperlukan oleh badan kita, tetapi fakta ini hanya relevankira2 100 tahun yg lepas. Tetapi, hari ini makanan kita telah melalui proses pemakanan yg sangat tinggi, genetic makanan telah diubahsuai dan disediakan dgn cara yg boleh memusnahkan nutrisi2 penting dalam makanan.


Sebab 2: Sistem penghadaman yg lemah. Jika system penghadaman kita berfungsi secara optimum, kita sebenarnya tidak memerlukan banyak makanan tambahan yg berkualiti tinggi. Salah satu penyakit berkaitaan dengan system penghadaman yg lemah adalah muntah, sakit perut, depressi, keradangan, usus berbakteria dan banyak lagi. Penyakit ini terjadi akibat kekurangan asid di dalam perut yg telah melumpuhkan keupayaan perut kita utk menyerap nutrient dari makanan. Salah satu punca kekurangan asid di dalam perut adalah kekurangan vitamin B.


Sebab 3:Tahap penyediaan makanan yg rendah. Apabila kita memasak makanan secara tidak betul, contohnya masak menggunakan microwave, anda sebenarnya sedang menghadapi risiko kekurangan nilai nutrisi dalam makanan yg anda masak itu. Juga, jika sesuatu makanan itu dimasak terlalu lama di bawah suhu yg tinggi, pemprosesan makanan dalam penyejukbekuan dan lain2 lagi menyumbang kpd kekurangan nutrisi sesuatu makanan itu.



Sebab 4: Persekitaran yg bertoxin. Kerja2 pengilangan dan industry pesat membangun di Negara kita dan kita sebenarnya terdedah kepada bahan2 pencemaran yg disalurkan melalui udara, air dsb. Bahan2 kimia ini kita hidu dan diserap oleh kulit kita dan timbul pelbagai penyakit seperti cancer, system pernafasan yg terjejas spt lelah, asma, batuk, masalah kulit dsb.


Sebab 6: Kajian menunjukkan bahawa tabiat pemakanan yg tidak sihat membawa kepada masalah obesity di kalangan kanan2 dan dewasa. Senama dan gaya hidup sihat adalah saranan bagi menjauhkan diri dari masalah obesity. Dan peranan makanan tambahan adalah sebagai detoxification bagi mencegar menularnya obesity.

Ni pendapat-pendapat rakan-rakan FB yg ade kesedaran tentang tentang supplement..baguskan???


Mizz Nina pun ambil Shaklee





Share jgn tak share, benda baik elok kongsi2...jgn kedekut ilmu, ilmu tu milik allah, bukan milik kita...eheh..

love all..




1 ulasan:

akmal berkata...

info yang sangat bagus..semoga maklumat ini dapat menyedarkan orang ramai tentang kepentingan mengambil supplemen dalam diet harian