Isnin, 23 April 2012

PENYUSUAN DI BULAN PUASA

PUASA OH PUASA, seronoknye Bulan Puasa, lagi seronok bila ibu yang breastfeed anak dapat perform sama seperti bulan-bulan yang kita tak puasa...perform ape? performance susu ibula..hehe ape lagi..you alls mesti risau kan??? risau susu berkurangan time bulan puasa nanti...memang susu boleh berkurangan time bulan puasa walaupun sesi perahan kita konsisten...bertambah risau kan??tak payah risau2, saya yakin you alls memang boleh lakukan..yeahh.. lakukan demi anak tercinta kita. Ini sedikit tips saya nak kongsikan dengan anda..

Minum Air 
Minum 3L air masak/kosong. sebaiknya elakkan pengambilan ais. ais boleh kurangkan susu kita. Lepas buka puasa/iftar kita pulunla minum 3L. janganla minum sekaligus ye yang, minum sedikit demi sedikit, sampai waktu imsak nnt..kita ade lebih kurang 11 jam di antara waktu buka puasa dengan imsak, so manfaatkan dengan minum air masak. sediakan botol air supaya senang kita monitor berapa banyak air yang kita dah ambil. Lepas menyusu atau ke toilet, minum segelas, lepas baca Quran, minum lagi, penat2 bakar kuih, minum lagi, camtula, tengok2 dah 3L..senang kan? saya ni jenis tak suka minum air masak, sejak BF ni saya terpaksa..hehe..saya akan minum 3L sehari, kadang2 terlebih. selagi saya tak cukupkan 3L tu, saya tak kan minum air perasa. kadang2 satu hari tak minum air perasa sebab tak abes minum 3L air masak. bulan puasa kan memang teruja nak beli macam2 jenis air, nak-nak plak cuaca panas, memang sedap minum ais2 ni, hmm..jaga2 ye, bleh minum tp berpada-pada la, badan sendiri, sendiri rasa. kalau saya, ais2 ni buat saya sakit urat..hehe, malu nak cakap tapi tula hakikatnya..ala, tak rugi pun tak minum, betul tak?? 

Lagi satu, untuk elakkan diri kita dehydrate, saya akan minum PERFORMANCE DRINK (PD). Minuman untuk kita sentiasa bertenaga dan tidak dehydrate walaupun kerap mengepam. Teruskan mengepam macam biasa walaupun kita puasa. Pasang niat dan jangan putus asa. Make sure water intake mencukupi 3L sehari. Insyaallah Allah akan bantu dalam merealisasikan niat murni kita.  

In short, anda kena komited dengan 3 perkara ni sepanjang penyusuan di bulan puasa:

1) Minur air yg secukupnya iaitu 3L sehari.
Minum sedikit demi sedikit ye sampai 3L. Dont stress yourself. enjoy drinking plain water ok..smile always, jangan merungut.

2) Konsisten dengan sesi perahan anda sekurang-kurangnya 3 Jam sekali sehari.
Walaupun Breast tak bengkak, tetap perah untuk stimulate susu supaya susu terus terhasil. Jangan fokus kepada amount yg kita dpt. walaupun sikit, teruskan mengepam ikut jadual. Untuk mempercepatkan penghasilan susu, minum segelas ESP + PD dan ambil 2 biji Alfalfa time sahur td, insyaallah Breast kita akan cepat menghasilkan susu.

3) Doa yang berterusan
Org Islam ni, kekuatan kita adalah dengan doa. Minta lah pada Allah. Doa dan Yakin dengan Allah yang Allah itu Maha Mendengar, Maha Mengetahui. Jangan buruk sangka dengan Allah kalau doa kita belum dimakbulkan. Selalu solat Hajat untuk memudahkan urusan kita sepanjang bulan puasa ni.

Kepada yang amalkan supplement Shaklee, Shaklee dah banyak membantu ibu-ibu menjayakan penyusuan di bulan Puasa. Menyusu di bulan puasa ni sesuatu yang mencabar, silap-silap langkah, kita terpaksa topup dengan Formula Milk nanti, bukan nak menakutkan, tapi itu hakikat. So, kena usaha, usaha tangga kejayaan. jom saya share timetable ESP dengan PD time puasa:

Waktu sahur:



Selepas makan nasi atau apa jua hidangan anda, 


minum minuman ESP + PD ( Perfect combination).
Waktu Berbuka:



Berbuka macam biasa, makan makanan kegemaran 


anda dan disertai dengan ESP + PD.
Sebelum tidur:



Amalkan minum segelas ESP.


Jadual ni untuk ESP + PD je. kalau anda consume set yang mempunyai vitamin-vitamin lain, sila PM saya untuk tau cara makan yang betul. Alfalfa dan kalsium sangat membantu meningkatkan kuantiti susu ibu disamping vitamin-vitamin lain yang membantu agar ibu sentiasa cergas dan tak lesu sepanjang bulan puasa.



Semoga dengan kehadiran bulan puasa ni menambahkan semangat anda untuk terus berjuang demi anak tercinta. Oh ye, jangan lupa makan kurma, bukan bulan puasa je, bulan-bulan lain pun kita digalakkan makan kurma, makanan sunnah tu, dapat pahala disamping ia mengekalkan kesihatan yang baik. Kurma terbukti berjaya meningkatkan kuantiti susu ibu.. 

ok setakat ini dulu ye, apa2 query boleh terus PM saya di FB ataupun komen anda di sini.

SELAMAT BERPUASA



Tiada ulasan: